It’s been a bad year for all newspapers, especially my alma mater The Washington Times, which decimated its reporting staff just before the New Year. The Los Angeles Times is no exception to the hard times, but Patterico is convinced a lot of their troubles are self-inflicted. He makes a good case.

To call Patterico a thorn in the paw of the LA Times is to say that “paw” means the whole body and “thorn” means flesh-eating disease. He’s been running his annual “Los Angeles Dog Trainer Year in Review” for the last seven years, and his 2009 run-down of bias, willful distortion and general stupidity at the LA Times is quite comprehensive. I recommend reading the whole thing if you’re interested in a detailed breakdown of the meltdown of one MSM lion.

Here are a few highlights …


Peter Dreier wrote a fact-challenged op-ed claiming that Giles and O’Keefe had received assistance at only two ACORN offices. (The documented number was at least five at the time the op-ed appeared.) Dreier also incorrectly claimed that “not a single person who signed a phony name on a registration form ever actually voted” — although one person who did was later convicted only of false registration and not voter fraud.


  • The paper uncritically reported that opposition to Obama’s health care plan was fueled by angry mobs of right-wing extremists. Typical of editors’ attitude was this strawman from a front-page “news analysis” which claimed Obama “has seen the healthcare debate sidetracked by false warnings that government ‘death panels’ would be employed to snuff out Grandma.” Naturally, genuine concerns about rationing of health care were not discussed in this polemic.
  • When Obama held a town hall meeting on health care, he declared: “I have not said that I was a single-payer supporter.” This was an easily provable lie, and editors failed to tell readers about it.
  • The paper dutifully ran a picture of doctors in white coats — an image designed to lend credibility to Obama’s health care plan — and didn’t tell readers that the White House had passed out the coats beforehand to any doctor not already wearing one



  • Stimulus plan good . . . tea parties bad. And inconsequential. When KFI’s John and Ken hosted a taxpayer revolt that drew 8000-15,000 people, the paper refused to cover it, for transparently phony reasons. Editor David Lauter responded to hundreds of angry readers in one e-mail — and failed to use a “bcc” line, meaning he shared each angry reader’s e-mail address with all the others. If you’re thinking: “What a moron!” then you have plenty of company.

On “IRAN”:

Editors acted as stenographers for Ahmadinejad after his dubious re-election.


Editors claimed that Sen. John Cornyn said he “would probe deeply into Sotomayor’s past comments and rulings to see if her heritage colors her ability to make fair decisions.” This was a lie, as Cornyn said no such thing. Editors then sent the false claim down the memory hole.

And on, and on, and on …

As a former newspaperman who now edits an online publication (and writes for several), reading Patterico’s take-down of the LA Times makes me think: I can no longer rely on the MSM standard as “good enough” for publication. My standards must be (and are) way higher.

(Cross-posted at Infinite Monkeys)